33 thoughts on “Fatin”

  1. Salam,,, Diakui bahawa kebykkan ibu bapa lebih mngetahui maksud Fatin adalah yg menarik. Namun, saya terbaca link dari Panduan nama Anak/Bayi dalam Islam-Abu Umair… baru diketahui nama Fatin adalah salah satu nama yg perlu dijauhi/dielakkan krana makruh, ini adlh disebabkan maksud Fatin ialah penggoda…… disini timbul kekeliruan sama ada maksud Fatin itu benar2 penggoda atau yg menarik (mungkin mksudnya menarik dari segi akhlak)? Diharap perkara ini dapat diperjelaskan…terima kasih

    Reply
  2. dalam perkataan arab kan ada banyak maksud, kita amek la maksud Yang menarik, captivating, alluring, enchanting.. yg penting niat nak mendoakan yg baik2 kpd seseorang bila memanggil namanya

    Reply
  3. SAYA BELAJAR DI MESIR, MEMANG DALAM PENGGUNAAN BAHASA ARAB MEMANG MAKSUD PENGGODA, kawan2 ARAB NI KALAU DAPAT TAHU STUDENT NAMA FATIN MEMANG CONFUSE DIORANG INGAT USIK SEBAGAI SI PENGGODA, jadi sye bgtau kat MALAYSIA FATIN NI MAKSUD YG BAIK2, tapi kesianlah kat FATIN NI…

    Reply
  4. Syaikh Bakr Abu Zaid berkata, โ€œMakruh hukumnya memberi nama denga nama yang memberi kesan hewani atau berhubungan dengan syahwat. Nama-nama seperti ini banyak diberikan kepada anak-anak perempuan, contohnya, Ahlaam (impian), Ariij (wangi semerbak), โ€˜Abiir (yang menitikkan air mata), Ghaadah, Fitnah, Faatin (yang menggiurkan), Syaadiyah (biduanita) dan lain-lain.โ€

    Reply
  5. nama ana fatin jugak ๐Ÿ™‚ .. ana ade bace dulu maksd dlm buku nama2 islam .. yg ana ingt maksdnye cantik,menawan .. moga2 nama itu menawan dri segi ibadahnye pada yang maha ESA .. ALLAH ๐Ÿ™‚ moga kita terus istiqomah dlm setiap perbuatan ๐Ÿ™‚

    Reply
  6. Nama saya fatin adakah itu bermaksud nama-nama islam bersyukur lagi kepada ibu dan allah kerana memberi nama yang sempurna buat saya

    Reply
  7. alhamdulillah.. bersyukur sangat bila Allah bukak pintu hati mak letak nama saya fatin syuhada… yang bermaksud “indah pejuang islam”(para syuhada)

    Reply
  8. Saya pon ade gak kwn nama Fatin….Tapi dia tu suka mencuri….Kdg2 kwn2 pon ejek dia ikan patin gak tapi lps saya pulangkan buku perpustakaan haritu cikgu bagilah duit 5ringgit time tu leka tgk cikgu x prasan lak ade org curi dia buka zip seluar lps tu saya rasa mcm poket ni ade org buka yg paling dkt ngn saya tu Fatin nabila tapi saya pon marah lah dia sampai rumah tgk duit dh xde minggu lps pon jadi mcm tu….

    Reply

Leave a Reply to anigafatin Cancel reply