Nama Bayi Islam

Anda mengandung? Tahniah.

Kini bermulanya proses pencarian nama untuk bakal bayi anda.

Semestinya, ibu-bapa ingin mencari nama anak yang mempunyai maksud yang baik. Ada juga yang menginginkan nama pilihan yang moden dan terkini, mengikut ‘trend’ semasa.

Sebagai permulaan, anda boleh melayari link di bawah yang boleh memberi serba sedikit idea:

Nama bayi perempuan Islam

Nama bayi lelaki Islam

Semoga kandungan sihat dan selamat.

Happy ‘hunting’.

236 thoughts on “Nama Bayi Islam”

  1. 1. Nak tanya.. dalam buku, ejaan nama Mardhiyyah… Bila ejaan nama berbeza, adakah erti nama tersebut tetap sama?
    2. Mohammad Rizq Rayyan?
    3. Mohd Shahril?

    Reply
  2. Assalammualaikum,

    Saya sekarang sdg menanti kelahiran mungkin bakal puteri….saya ingin bertanya jika nama pilihan saya mumpunyai maksud yg menyenangkan dalam islam utk bakal bayi sya…nama yang sya ingin tahu maksudnya ialah:
    1:NUR QARISSA SOFIA,
    2:NUR QAISARA SOFIA
    3:NUR QISHA MILIA

    Reply
  3. saya bakal lahirkan anak ke 2 pada bulan ramadhan.. cadangkan nama yg sesuai (nama lelaki & perempuan) yang hujungnya ada ramadan..

    Reply
  4. Saya bakal melahirkan bayi pertama pd bln 7.Blh x minta berikan nama bayi lelaki & pmpn kami.Nama suami saya Anas Syafiq b Rosli.Saya kalo blh inginkan nama yg beri maksud kaya segalanya. Terima kasih banyak ye.

    Reply
  5. salam. raudhah irdina apa maksud yg betulnya? saya dapat serach nama tu as taman kehormatan kami. jika betul, boleh la sape2 nak bg nama anak mereka. sedap sgt bunyi dan maksudnya. 🙂

    Reply
  6. salam…saya sedang mengandung anak kedua, tolong cariin nama anak permpuan dari huruf Z donk…tapi depannya pake Siti………karena kakaknya depannya dari Z biar sama gitu…
    tq sebelumnya….

    Reply
  7. saya cadangkan akak letak nama MUHAMMAD sempena nama nabi kita.dan letak nama HAKIM ia itu maksud kebijaksanaan.

    perempuan:NUR yg membawa kepada cahaya.dan MELIAH maksudnya gadis moden

    Reply
  8. Salam… Saya bakal melahirkan anak yang kedua pada september 2010 nti. Saya cadangkan nama bayi lelaki saya nti Muhammad Darwish Badrisyah. ??

    Reply
  9. salam..
    saya adalah seorg bkn islam tapi akan di islam kn tak lama lg..
    sekarang nie saya tengah mencari nama yg sesuai utk saya..
    kalau dpt nk pmulaan nama saya tu huruf “S”..
    dan saya nk tanya,kalau saya maintain kn nama saya “contessa” nie boleh ke dan saya juga nk tau,kalau2 nama contessa nie ada maksudnya dlm islam..
    terima kasih..

    Reply
  10. tolong nama bayi perempuan
    nama ayah : moch. khoiron
    nama ibu : hermin
    nama kakak : fahriansyah arya saputra
    kepengennya namanya 3 kata yaitu : nabila, aulia dan yang ktiga mhon bantuannya yang cocok beserta artinya.terimah kasih

    Reply
  11. Gungan nama ibu dan ayah
    Nama ibu:Nurul Aziane Samad
    Nama Ayah:Wan Mohd Farabi
    bayi pertama..untuk perempuan dan lelaki..
    terima kasih.

    Reply
  12. assalamualaikum..sy akan melahirkan bayi pada bulan okt ni. Apa nama yg sedap didengar & mpunyai maksud yg baik dlm islam. Kalau lelaki sy nk nama bermula dengan H dan kalau perempuan bermula dengan A. Harap sesiapa dapat membantu sy. TQ

    Reply
  13. Akum.Saya bakal melahirkan anak lelaki pada hujung bulan ini. Saya sudah mempunyai satu nama AISY bermaksud kaya. Blhkah En tlg berikan maksud SEGALANYA dlm bahasa Arab?? Saya ingin maksud namanya KAYA SEGALANYA..
    Terima Kasih..

    Reply
  14. nk taw mksud nme.,
    aqeel shamil.,
    ariesh danial.,
    syafia alisya.,
    dalila amaleeya.,
    as s0on as possible..kalo ejaan laen mksd pown laen gak kew..?

    Reply
  15. assalamualaikum
    saya ingin tahu maksud kepada nama
    MEZUN HASHIM
    SHAIMA SHARIFF
    ALEESHA HUMAIRA
    ALEESHA HADIRAH

    Reply
  16. sy bkl menyambut klahiran ank sulung on this August. insyallah ank perempuan.kami ingin kn nm ank kami yg mempunyai mksd kebijaksanaan.nm yg kami cadangkan DAHLIA IRDINA FATINI. sesuai ke?de cadangan lain x tuk gantikan FATINI. plz any suggestion..

    Reply
  17. assalammualaikum saye ingin meminta bantuan dari yang arif untuk mengetahui makna nama muhammad zulhedzri ellfian

    Reply
  18. wawy:
    Salam..sy ada pernah terbaca fatin maksudnya penggoda.jadi fatini bermaksud penggodaku..so pd pendpt sy,nama ni kurg sesuai utk diletak kerana maksudnya kurg baik.terima kasih

    Reply
  19. salam..saya bakal melahirkan insyallah hujung tahun ini..saya telah memilih nama ‘saufi naufal’ utk anak lelaki…boleh kan tuan menafsirkan maksud nama ini…

    Reply
  20. assalammualaikum….
    saya nak tau apakah maksud nama saya…
    sati norain..
    harap boleh berikan jawapan….
    terima kasih…

    Reply
  21. saya mengandungkan ank sulung saya….leh tak bagi nama lelaki yang sesuai secepat mungkin……….hope yang mksdnya baik bagi anak pertama saya….terima kasih….

    Reply
  22. assalamualaikum.. sye nk tnye maksud nme:
    1) nur aim alina
    2) nur aim aini
    3) mohamed amir khairullah
    4) mohd shahril

    Reply
  23. Salam,

    Saya ingin bertanyakan tentang maksud nama ‘Aliya (bermula dgn huruf ‘ain) dan juga nama Zahraa.

    Harap dapat membantu.

    Terima kasih.

    Reply
  24. Salam,
    Saya nak mengetahui maksud MUHAMMAD ASHRIL ARIFF.. Adakah ianya makna yang baik atau tidak sesuai utk bakal anak ke-2 saya.. Saya akan melahirkan dalam bulan ramadhan ini.. Harap mendapat kerjasama.. T.kasih..

    Reply
  25. Salam..

    saya ingin mengetahui maksud bagi nma berikut walaupun berbeza ejaan asal;
    (aydeen – addin, Soufy – Sufi, Qhyra – Khyra, Alanny – Alani)

    a. Emir Aydeen Soufy
    b. Zarith Qhyra Alanny

    Diharap dpt membantu

    Reply
  26. Assalamualaikum,

    Boleh mintak cadangan gabungan nama yang baik untuk anak lelaki yang bermula dengan ADAM?Saya ada memilih ADAM SHAFIY..adakah maksudnya baik? untuk bayi perempuan adakah Alya Sofya memberi maksud yang baik..?

    terima kasih..

    Reply
  27. salam,mintak tolong berikan nama moden bayi lelaki dan perempuan bulan 9 ni sya akn dapat cahaya mata yg ptama insyaallah

    Reply
  28. askum,
    sya ingin mengetahui maksud lidya alya adakah ia maksud yng baik nama nie untuk ank kedua sya yg bkal lhir blan disember ini.harap mendapat kerjasama.
    T.kasih…

    Reply
  29. salam,

    saya berancang untuk menamakan anak pertama saya Inara/Inarah, setahu saya maksudnya yang menerangi atau bercahaya, yang saya nak tanya ustaz, bagaimana cara nak tulis nama ni dalam bahasa arab/jawi, adakah dia mula dari huruf ‘ain atau hamzah, dan apakah root word atau kata akar untuk “Inarah” ni.. terima kasih ustaz, wassalam

    Reply
  30. salam….saya baru dpt anak perempuan & ingin menamakan anak itu dengan nama seperti anggun ratu….sesuai ke dan apa maknanya…terina kasih

    Reply
  31. sy bakal menjadi ibu xlama lg. sy dan suami mencari erti nama bakal anak kami…blh bantu? Nur Irmani Arisa untuk bayi perempuan..jika lelaki, Muhd. Irman Darwish.

    Reply
  32. salam. seorang yang memeluk islam sebenarnya x diwajibkan ditukar namanya melainkan jika maksudnya buruk. nama lama boleh dikekalkan. jika ingin ditambah untuk melihatkan beza dengan bukan Islam maka digalakkan. TQ.

    Reply
  33. nk share ckit k..xtau ia bnar atau x..ttp ustazah sye pnah mnjawab mksud2 nama2 dalam islam..

    Nazrul : Permandangan yg indah..
    Zaid@Zahid : Pahlawan Nabi @ Singa Nabi Muhammad S.A.W

    dan bnyak lgi..tp da tlupa ckit2..i2 sahaja y bleh sye kongsi..harap ianya memberi manfaat kpd smua..amiNn~~..askuM~.

    Reply
  34. saya nak tahu maksud nama ABU LAITH..kalau boleh secara saintifik dan selitkan kisah2 jika adanya nama beliau dalam sirah nabi muhammad s.a.w

    Reply
  35. Assalamualaikum..

    Saya nak tahu apa maksud nama saya,Nur Syuhada Faizah,
    dan adakah berdosa jika nama yang diberikan kepada anak kita tiada masud dan apakah kesannya kepada anak itu nanti?

    Terima kasih:)

    Reply
  36. salam… saya ingin tahu maksud nama MUHAMMAD FAZRIL IRHAM… adakah ia sesuai untuk diberikan untuk anak saya? adakah nama itu nama yang baik? harap dapat membantu…

    Reply
  37. slam,syew ingin mencari nmew2 yg enak dpnggil untuk ank saudare syew…..adakah nmew2 ini enak dipanggil
    1.MOHD SHAMSOL HASAN
    2.MOHD SHAMSOL NIZAM
    3.MOHD SHAMSOL FAZLIE
    4.MOHD SHAMSOL HUSIN
    DAN
    5.MOHD NORISYAM…..
    TOLONG LAH SYEW PLEASE

    Reply
  38. Assalammualaikum…
    Sy ingin tahu maksud nama Iqwal. Dan adakah sesuai nama Muhamad Afiq Iqwal utk dinamakan kpd bakal anak ke-2 sy yg bakal dilahirkan pd bln February nti.

    Reply
  39. salam///
    saya maw taw nama anak lelaki yg sesuai tp ada erti dlm islam …
    tp sy x taw maw pilih law sblm ni anak ptma muhd.danish danial hakimi
    kedua ni sa x taw maw letak nama paa

    Reply
  40. Salam,

    Suami saya teringin meletakkan nama Salman untuk bayi lelaki kami.. Tetapi saya tak ada idea nak sambungkan nama itu.. Hope anyone can help me combine the name.

    Thank you

    Reply
  41. Saya bakal melahirkan anak pertama pada bulan Mei 2011. Saya nak tahu makna nama ‘Aisyah Khadijah Sal-Sabila dan Muhammad Hafidah Zulfaqar. Terima kasih.

    Reply
  42. Seeloknya nama yang diberikan ialah nama para Nabi dan Sahabat Nabi Muhammad kerana nama itu seperti doa. Jadi kita harapkan semoga anak kita menjadi mukmin yang bertaqwa seperti namanya.

    Reply
  43. Untuk nama perempuan seperti Isteri para nabi, perempuan kekasih Allah seperti Isteri Firaun yang bernama Asiah, Rabiatul Adawiyah dan sebagainya supaya dengan nama itu anak kita akan menjadi mukmin yang bertaqwa. bukan sekadar muslim biasa.

    Reply
  44. Kerana kita di dunia ini hanyalah seperti mimpi dan diakhirat nanti baru terjaga, seperti kata nabi atau yang semaksud dengannya : Kamu akan tersedar setelah kepalamu terlanggar batu di dalam kubur. Jadi mudah-mudahan anak kita akan menyebabkan kita sama-sama masuk ke Syurga.
    *Berkongsi Ilmu.

    Reply
  45. assalam smua warga muslimin dan muslimah.
    saya berminat pada nama NADZRIL EKHWAN.
    ada tak siapa2 boleh tlg dapatkan maksud nama tersebut didalam islam.

    NADZRIL……?
    EKHWAN……?

    untuk makluman semua kami baru dikurniakan seorang cahaya mata lelaki dan kini baru berusia seminggu hari ini..
    terima kasih atas semua warga muslimin dan muslimah..

    Reply
  46. Minta pertolongan adakah nama dibawah mempunyai maksud yang baik dari segi islam?

    1) Nur Anis Ameera
    2) Nur Anis Amalina
    3) Nur Anis Amnina
    4) Nur Anis Aziera

    Reply
  47. salam… saya nak tau maksud nama2 ni, dan ape pendapat semua tentang nama2 ni,
    1. zamanat muzaffar
    2. adam harith
    3. ismat ghaazi
    4. najla insyirah
    5. karmila humayraa

    pandangan semua amat saya hargai dan ucap terima kasih.

    Reply
  48. Salam, kalau xmenyusahkan, boleh x saya tahu sesuai atau tidak letak nama anak Safa Kamilla dan Safa Kaisara. Satu lagi, khardani tu ada maksud x,and sesuai utk lelaki atau perempuan? Terimakasih….

    Reply
  49. I think this is among the most vital info for me. And i’m glad reading your article. But want to remark on some general things, The site style is perfect, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

    Reply
  50. Salam, boleh bantu saya memberikan maksud untuk nama berikut :
    1) Iman Qadeja
    2) Iman Aqila
    3)Iman Najjah

    Sekian, terima kasih.

    Reply
  51. Assalamualaikum..

    Minta pendapat tuan/puan untuk memberi maksud nama atau cadangan nama yang sesuai untuk anak lelaki kami.Bermula dengan huruf ‘A’. Minta kerjasama tuan/puan yang arif lagi bijaksana.

    Sekian, wasalam.

    Reply
  52. mohon dapat dibantu utk nama islam yang baik
    utk bayi perempuan atau lelaki
    yang rencana lahir dibulan Ramadhan.
    yang mempunyai arti sabar,kecantikan,anugerah,tampan
    bijak dan suci

    atas perhatiannya terima kasih
    Lukman El hakim ( o.tua )

    Reply
  53. assalamualaikum….
    istri Nur Hayati dan suami Abdul rokhim.
    tlg beri nama bayi perempuan dan bayi laki-laki.
    dilahirkan untuk bulan ramadhan dan hari raya idul fitri.

    Reply
  54. Tolong kirimi nama buat buah hati saya yang InsyaALLAH akan di bulan oktober,kirimi nama bayi laki-laki dan perempuan,trima-kasih.

    Reply
  55. as salam..apakah mksud nama ini..
    1.nur khairina insyirah
    2.nur zahirah nabilah
    3.nur zuhaira zahrah
    4.mukhris marzuki
    5.aufa aulia

    Reply
  56. Salam,

    Saya bakal melahirkan anak yg ke-2 insyaallah pada 11.11.11. saya ingin mengetahui maksud nama yg saya pilih ini.
    Ainul Nazriyatul Fashma…

    Reply
  57. assalamualaikum wbt..

    boleh x nak mintak tolong carikn maksud nama :

    1) alisa
    2)aleesya
    3)farisya
    4)alisa farisya
    5)aleesya farisya
    6) nama apa2 yg leh combine dgn farisya or aleesya or alisa..

    tq so much~ =)

    Reply
  58. sy bakal melahirkan anak kembar lelaki dan perempuan..

    dan telah memilih nama ini untuk ke dua-duanya

    apakah makna nama:-

    az-zahra iman qalesya dan al-yashry iman quzair

    Reply
  59. apakah maksud Farabi? saya cari semuanya menerangkan tentang ahli falsafah islam kita Al-Farabi..tp sy ingin tahu apakah maksudnya sebenar.. terima kasih

    Reply
  60. assalamualaikum , bleh x sy nk tye , ape maknenye utk nme nie :
    *aisy’ kamelia nur iman
    *mia
    *faziana
    *fazlien

    sekian terima kaseh .

    Reply
  61. Adakah nama EDRY mmpunyai sebarang maksud dlm bahasa Arab dan jika ada apakah maknanya? Atau cuba yg berdekatan spt IDRI..TERIMA KASIH.

    Reply
  62. assalamualaikum…terbuka web ni dn terbce komen2 yg ad kat sni..nk tlg jwab mne yg tau skdr bkgsi ilmu…

    Zahrah- bunga
    zahara- berbunga /mekar
    luqman – nama nabi
    arif – bijaksana
    aisy – kehidupan
    hazim – yg cergas/ bijak / cermat
    syahmi – mulia
    diana – agama
    nur iman – cahaya keimanan
    aqeel – yg bijak
    rizqullah – rezeki dari ALLAH
    adellinne ni juz ejaan je ditukar..bila sebut akan berbunyi adlin/adlina yg bermaksud -keadilan/keadilan kami

    Reply
    • assalamualaikum bantuanya pemberian nama anak laki- laki no dua yang lahir 16 september selasa kemarin, terimakasih sebelumnya…

      Reply
  63. As-salam, saya nak tanyer makna nama MUHAMMAD HAFIS. ini kerana saya nak namakan anak saya yang akan lahir tidak lama lagi.
    terima kasih kerana membantu.

    Reply

Leave a Reply to zara Cancel reply