276 thoughts on “Qalesya Alia”

  1. askum,saya menanti kelahiran bayi kmungkinan perempuan.saya tertarik akan nama QALESYA ,ingin bertanya apakah maksud nama yang cantik ni..harap dapat membantu ya.tQ

    Reply
  2. askum,saya menanti kelahiran bayi kmungkinan perempuan.saya tertarik akan nama QALESYA ,ingin bertanya apakah maksud nama yang cantik ni..harap dapat membantu ya.tQ

    Reply
  3. salam.. saya menanti kelahiran bayi harap-harap biarlah perempuan. Saya tertarik dengan nama NUR QASEH QALESYA. Apakah maknanya…….. TQ

    Reply
  4. assalamu’alaikum….aq seorang ibu yg akan melahirkan bulan depan…stlh di USG insyaallah bayi aq laki-laki, aq mohon beri kami anak yg mempunyai arti yg baik baik… wassalamu’alaikum.

    Reply
  5. aku tertanya2 kalau ada maksud bagi nama Alauliah atau Alauyiah..dan apa kah nama yang sesuai untuk gabungannya?? kerna pintu hati untuk masuk islam sudah pun tiba..

    Reply
  6. a’kum… saya sdg m’gandung anak yg k’dua… saya t’trk dgn nama
    Putri Nur Airish Qarrisya untuk anak p’pmpuan…
    Jikalau lelaki pulak saya suka dgn nama Putra Ashry Darwisy..
    adakah gabungan ini sesuai dan apakah mknanye…

    Reply
  7. Salam,

    Saya ingin mengetahui maksud nama nagi anak perempuan “NUR RIANNA QALESYA” harap ustaz dapat membantu atau mempunyai cadangan nama yang seakan dengannya….

    segala bantuan yang diberikan saya dahului dangan ucapan ribuan terima kasih..dan hanya ALLAH SWT yang dapat membalas jasa Ustaz.

    Reply
  8. salam,
    saya ingin mengetahui maksud bagi nama Qalesya Zayani. sesuaikah nama ini bagi seorang anak perempuan? terima kasih atas kerjasama ustaz.

    Reply
  9. Qalesya = murni
    alia = tinggi derajatnya.
    Qalesya asluhu Kholishoh cuma di modif sesuai zaman, akhirnya di ubah menjadi Qalesya.. sama seperti nadira yg asalnya Nadhirah..

    Reply
  10. askum….ustaz sy ibu kepada 2 cahaya mata…ank sy 2 lelaki.skrg sy tngh prenant ank ke 3 sy teringin anak perempuan dan sy dah lama pilih nama utk anak perempuan klau di izin tuhan…nama anak perempuan yg ingin sy namakn NUR DANIA QISTINA blh x ustaz bg maksudnyer…

    Reply
  11. Salam….isteri sya bakal melahirkan anak dalam masa terdekat ini…jadi nama apakah yang sangat sesuai lelaki dan perempuan?

    Reply
  12. Assalammuailaikum Ustaz,

    Saya ingin sangat tahu ape makna nye nama
    Qalisha kerana saya berkenan nama itu tpi ingin tahu ada kah nama itu islam atau christian..
    Dan Qalesha itu makna nye murni kan..
    Saya harap ustaz dpt balas kn msg ini..
    Saya berterima kasih sangat2 kepada ustaz

    Reply
  13. assalamualaikum, saya sedang menantikan kelahiran putra pertama saya, saya sudah menyiapkan beberapa nama untuk calon bayi saya , manakah yang paling bagus :
    1. Attaya jerolin nathan
    2. Mohammad zaki abdul hafiz
    3. Fathian akbar

    Reply
  14. salam,saya akan melahirkan seorang puteri tidak lama lagi.saya suka akan nama Qaseh Irdina Lutfiah dan Qaseh Irnia Lutfiah tetapi saya ingin mengetahui maksud disebalik nama tersebut ,sekian terima kasih.

    Reply
  15. salam,

    saya sekarang menanti kelahiran anak pertama. suami saya cadangkan PUTRI AIYU QALESYA @ ADAM QALISH. bolehkah ustaz membantu saya bagi pengertian maksud nama-nama tersebut?

    Reply
  16. Salam.. sy ingin tahu makna nama HANIEDA.
    Actually, ia adalah gabungan nama sy & suami iaitu
    mohd HANIff & norashIDAH.
    Adakah HANIEDA membawa makna yg baik @ sebaliknya..

    Reply
  17. Assalammualaikum.. saya ada 4 cahaya mata yang sungguh taat, kesemuanya pahlawan.. saya bersyukur kerna pahlawan2 saya semuanya sempurna dengan nama2 mereka serta kemas bergaya… saya akan mendapat cahaya mata yang ke-5 insyallah pada penhujung bulan puasa ini 2010… harap saya biarlah cahayamata saya itu sempurna, lelaki atau perempuan saya berserah.. kami mengharapkan ada taman di rumah kami.. insyallah..

    Reply
  18. ar….klo nm NUR CYNTA QALEESYA & NUR CYNTA QISTYNA…2 NAK BG NM KAT BABY POMPUAN…..
    ABDULLAH HAIRUL AZAM & ABDULLAH HAIREEY AZAM NAK BG KAT NM BABY LELAKI…….SO NAK TAU MKNANYA SMA DA NM 2 BEK OR X……

    Reply
  19. sy bakal melahirkan anak perempuan…dan ingin menamakan puteri qaleesya eirdina…..apakah ader makna untuk nama yang saya maksudkan…

    Reply
  20. salam. Ustaz, sy bakal mlahirkn anak perempuan. Apakah maksud nama Nur Qalesya Afrina? Adakah maksud dlm nama2 islam, khalisah itu sama dengan qalesya. Harap dapat membantu. Terima kasih.

    Reply
  21. assalamualaikum..
    saya di kurniakan 4 cahayamata yang kesemuanya puteri.. dan bersyukur sangat kerana kesemua mereka sempurna dan mendengar kata..adakah nama2x mereka sesuai?
    SITI NURHANIS NAJIHAH
    SITI NURFARISHA NABILA
    SITI NURAINA DAYANA
    SITI NURQHARLIESHA INSYIERA

    Reply
  22. assalamualaikum, saya nak bertanyakan apakah maksud nama putri nur qaliesya zafierah dan adakah nama itu sesuai di gunakan. terima kasih…

    Reply
  23. aslmkum ustaz , saya nak tanya maksud gabungan nama ni:
    1-nur damia qistina
    2-nur damia qalesya
    3-adry khalis
    saya harap ustaz dapat menjawab permintaan saya secepat mungkin. terima kasih

    Reply
  24. Ass….
    Kami mempyi anak perempuan dan kami membrnya nm ALIA IRDINA AGYADANINDHITA LISTY….
    dimana LISTY adalah kependekan dr nama kami sebagai ortunya yakni Yulis dan Tining….
    Yg sya tanyakan apakah artinya nama anak kami ustad…dan apakah kependekan nama kami berdua akan membawa berkah buat anak kami…..
    Terimakasih atas penjelasannya ustad….
    Wass…..

    Reply
  25. assalamualaikum…
    ustaz…sy ingin bertanya..apakah maksud sebalik nama ini iaitu “DAMIA QALYSHA”sy ingin beri nama ini kpda ank prmpuan sy…jd sy bharap ustaz dpt mbantu sy…assalamualaikum…

    Reply
  26. salam… ustaz sy sdg menunggu kelahiran anak p’tama sy.. apakah maksud nama Nur Qaleesya Alwani?.. adakah ia nama yg membawa maksud yg baik @ sebaliknya..

    Reply
  27. salam..
    boleh bgtau sy apakah maksud Qalesya?cantik ka maksudnya klu digabung Qalesya Maisara…?
    ssatu lg,apa maksud Khaliesyah Umairah?
    wsalam

    Reply
  28. A….kum ustad,sbentar lagi InsyAlloh saya akan di karuniai anak,mungkin perempuan,dan saya tertarik dengan nama QALISYA,untuk itu saya ingin tau apa arti nama QALISYA,terima kasih ustad wasallam

    Reply
  29. salam,,
    sebentar lagi bayi dalam kandungan segera lahir dan diperkirakan bayi nya perempuan saya berniat memberi nama Qalesya Alia Nur Sabrina, menurut bapak nama ini bagus tidak dan arti secara keseluruhannya apa? Terimakasih….

    Reply
  30. slm,
    ustaz sy tlh mempunyai seorg anak lelaki yg diberi nama
    NIK MUHAMMAD ADAM MUKHRIZ..namun shingga kini sy msih tidak mengetahui apakah maksud MUKHRIZ tersebut kerana menurut adik ipar sy ia ad mengandungi mksud tertentu.blh ustaz beri definisi nama tersebut…
    skrg sy sdg mengandung anak ke-2..
    cdgan utk memberikan nama NIK MUHAMMAD AMMAR MUSYRIF jika lelaki dan NIK NURUL IMAN QAISARA @ NIK NUR ILHAM QALESYA…
    tlg nyatakan mksud nama tersebut juga.tQ

    Reply
  31. assalamualaikum. saya menanti kelahiran istri saya insyaallah februari ini, saya ingin menanyakan arti nama muhammad syazwan al ayyubi n tertarik dgn nama qalesya alia hananisa, sambil ngambil 2 nama krn blim tau yg lahir laki2 ato perempuan. syukron

    Reply
  32. assalamualaikum wbt..
    saya n suami amat berminat dgn nama Laila Qalesya..saya sedia maklum dgn maksud Laila tapi setakat ini saya masih belum menemui maksud nama Qalesya dalam mana2 buku nama2 Islam utk bayi perempuan..bolehkah ustaz membantu saya n suami mendapatkan maksud Qalesya tersebut..terima kasih..=)

    Reply
  33. assalamualaikum wbt..
    saya n suami amat berminat dgn nama Laila Qalesya..saya sedia maklum dgn maksud Laila tapi setakat ini saya masih belum menemui maksud nama Qalesya dalam mana2 buku nama2 Islam utk bayi perempuan..saya berharap sangat ustaz dapat membantu saya n suami mendapatkan maksud Qalesya tersebut..terima kasih..=)

    Reply
  34. assalammualaikum ustaz
    saya tgh mengandung dan ingin menamakn anak saya
    1) Syaza NurQaireen Aqeelah
    2) Syaza NurQalesya Aqeelah
    3) Syaza NurQistina Aqeelah

    boleh ustaz berikn maksud nama2 nie dan yg mana gabungan yg lebih sesuai???
    tq..

    Reply
  35. salam..ustat isteri saya baru melahirkan anak saya yg ke 3pada 09.01.2011, iaitu bayi perempuan.saya tertarik dengan nama NUR QALESYA AMANI. Apakah maknanya ustat.mohon jawapan dari ustat dengan segera TQ.

    Reply
  36. Assalamualaikum ustaz,
    saya berkenan dengan nama “QALESYA” selain Qalesya Alya , sila cadangkan lain lain nama gabungan yang indah untuk Qalesya?

    Reply
  37. Salam…
    saya bakal menimang cahaya mata april2011.
    so,saya suka sgt dgn nama NUR QALESYA SAFIYYA.
    NUR :cahaya
    QALESYA :murni
    SAFIYYA :wanita yg baik & suci
    saya nk pastikn maksud nama diatas betul atau tak sebab saya dptkan maksud ni dlm internet shj memendangkn tiada rekod dlm buku nama2 islam.

    Reply
  38. askum,saya menanti kelahiran bayi kmungkinan perempuan.saya tertarik akan nama QALESYA ,ingin bertanya apakah maksud nama yang cantik ni..harap dapat membantu ya.tQ

    Reply
  39. salam..sy ingin tahu makna nama QALESYA dan NAFIESYA. harap ustaz dpt membantu saya bagi pengertian maksud nama-nama tersebut?

    Reply
  40. Assalamualaikum, boleh saya tahu maksud nama berikut:

    MUHAMMAD AQEEF NURHAN
    NUR ARIANA BATRISYA
    NUR AQILAH BATRISYA
    NUR ZAFEERAH BATRISYA

    BAGI ANAK PEREMPUAN KAMI NAK CARI NAMA DARI HURUF ‘A’ YANG SESUAI DENGAN GABUNGAN NUR ___ BATRISYA. HARAP USTAZ BOLEH MEMBANTU.

    TERIMA KASIH

    Reply
  41. Assalamualaikum… Sy sdang m’nunggu hari utk melahirkn chaya mata kemungkinan ank lelaki.. Tp smpi sekarang sy masih x jumpe maksud nama 2.. Tlg sy cr maksud nama ni ye,..

    – Mikhail Hizreel..

    Harap sgt dpt membantu.. Trime kasih..

    Reply
  42. salam…saya nak tau maksud nama QALEESYA DELAILA dan SYAFIQA DANIELLA….adakah kedua-dua nama ini membawa maksud yang elok dan baik? harap dapat membantu….TQ..

    Reply
  43. a’kum…sya bernama ashshaherza. sya ingin bertanya maksud nama sya..(ada atau tidak)..jikalau ada apa maksudnya.Terima kasih.

    Reply
  44. Assalamu’alaikum…..
    Insya ALLAH bayi saya lahir di bulan ramadhan, mungkin sblm lebaran.
    dan kata dokter, bayi saya laki2.
    kira2 nama apa yah yg bagus & artinya indah pak uztad…
    mohon bantuannya….
    TQ
    wassalamu’alaikum….

    Reply
  45. salam…sy ingin kn kepastian untuk maksud nama NUR QASEH BALQISH….dr ape yg sy taw balqish tu mksud nye pnjg umurtp kdg2 sy tgk balqis yg mksud pnjg umur…so, mane 1 betul ye ustaz?tQ

    Reply
  46. assalamualaikum..saya nak tau maksud disebalik nama NUR QASEH QALESYA & MUHAMMAD ZALAL ZARFY.
    Sekian,terima kasih

    Reply
  47. Assalamualaikum…sy nak tau makna nama Fatin Qalesya dan Fatin Qaisara…klau boleh ustaz tolong bagi gabungan nama yang sesuai untuk Qalesya dan Qaisara…

    Reply
  48. Salam,

    Saya ingin bertanya..saya baru melahirkan seoranag anak perempuan dan memberi nama Nur Qalesya..
    saya musykil adakah maksud Kalesya itu adalah nama yg tidak baik dalam bahasa arab?kerana bila menyebut Qalesya kita sebut dgn huruf `K`alesya…

    Reply
  49. assalamualaikum?isteri saya hemdak melahirkan anak diawal bulan oktober ini dan ini adalah anak pertama kami..insyallh..dan saya ingin bertanya bolehkh kami menamakan anak kami dgn nama Nur Alya Qaleesya? Dan apakh makusudnya?diharap ada yang sudi memberi maksud nya didalam islam..tq

    Reply
  50. Assalammualaikum ,Saya akan melahirkan anak perempuan tak lama .Saya suka akan nama Nur Darwina Qistina @ Nur Dhamirah , bolehkah ustaz membantu saya bagi pengertian maksud nama-nama tersebut?

    Reply
  51. assalamualaikum ustaz….saya nak tau maksud nama kanak-kanak
    Amirul shahaizat
    Azril sharul iqram
    Amirul syazwan nizam
    Amira dalilah qalisha

    Reply
  52. nur – cahaya
    amani – keamananku
    amirul – ketua (amir + al)
    azril – kekuatan (azr + al)
    shahrul – bulan (shahr + al)
    ikram – kemuliaan
    nizam – peraturan
    amirah – puteri
    dalilah – petunjuk

    Reply
  53. salaam.. saya ingin tahu kalau jika ada makna nama QALESYA atau KHALESYA atau KHELISYA.. but if possible,i really would like to put khalesya.. terima kasih..

    Reply
  54. salaam.. saya ingin tahu kalau jika ada makna nama QALESYA atau KHALESYA atau KHELISYA.. but if possible,i really would like to put khalesya.. terima kasih..

    Reply
  55. assalamualaikum
    saya nak tahu apakah maksud noor amani diana dan apakah nama ini maksudnya terbalik atau tidak sesuai dengan maksudnya

    Reply
  56. assalammualaikum…ustaz,saya merasa teramatnya sedih bila didapati balqis bermaksud ketua jin.saya telah menamakan anak saya nurul balqis.patutkah saya menukar nama anak saya.? harap ustaz boleh memperjelaskan sebaiknya.terima kasih

    Reply
  57. Salam saya nk tahu sgt nma nur qalesya umairah sbb saya nk bg nma pd anak saya yg akn lahir xlama lg harap dpt bantu saya dan istri saya…saya mnungu k wasalam

    Reply
  58. Salam saya nk tahu sgt nma nur qalesya umairah sbb saya nk bg nma pd anak saya yg akn lahir xlama lg harap dpt bantu saya dan istri saya…saya mnungu k wasalam

    Reply
  59. Assalamualaikum,

    Saya hendak tahu maksud utk nama-nama berikut:
    1) Nur Qhayyum Qhaseh
    2) Nur Qhistina Qhinta
    3) Nur Qhalisha Qhaisara
    4) Qhamelia

    Reply
  60. Assalamualaikum,

    Saya hendak tahu maksud utk nama-nama berikut:
    1) Nur Qhayyum Qhaseh
    2) Nur Qhistina Qhinta
    3) Nur Qhalisha Qhaisara
    4) Qhamelia

    Reply
  61. assalamualaikum ustad .. nama saya Nurul Qalisyah . saya nak bertanya sikit ustad , apa maksud dengan nama Qalisyah ? puas saya cari , tak ada jumpa pun makna nama saya tu . terima kasih ustad .

    Reply
  62. Asalamualaikum…

    Saya ingin bertanya apakah maksud Iman Nasuha?
    Saya suka sgt dengan nama ini tapi ingin tahu apakah maksud nama itu.

    Reply
  63. Salam Ustaz,

    Saya nak tanya maksud nama Qaleesya… ejaan yang mana yang sepatutnya.. samada Qaleesya atau Qalesya… harap ustaz dapat membantu saya… terima kasih.

    Reply
  64. Salam Ustaz,

    Saya nak tanya maksud nama Qaleesya… ejaan yang mana yang sepatutnya.. samada Qaleesya atau Qalesya… harap ustaz dapat membantu saya… terima kasih.

    Reply
  65. Assalamualaikum w.b.t…..
    Ustaz, saya ingin bertanya apakah maksud nama “Qalesya Hani”
    Terima Kasih atas bantuan Ustaz….

    Reply
  66. Assalamualaikum w.b.t…..
    Ustaz, saya ingin bertanya apakah maksud nama “Qalesya Hani”
    Terima Kasih atas bantuan Ustaz….

    Reply
  67. assalamualaikum wbt. sye nk tau makna nama yusman shahril.
    Dah byk website sye masuk, tetapi, x jumpe jugk
    makna nama tu. sye amat berterima kasih jika ustaz dpt
    menolong.

    Reply

Leave a Reply to iklil Cancel reply